Nie wszyscy wiedzą, że pojęcie filmów w fotografii wciąż funkcjonuje i ma się dobrze! W aparatach analogowych mówiąc o filmach mamy na myśli specjalne klisze ? w aparatach cyfrowych klisze zostały wyparte, pozostała natomiast czułość ISO i barwa fotografii.
Film wysokoczuły
Czułość filmu jest określeniem oznaczającym wrażliwość filmu fotograficznego na światło. Podczas fotografowania może zdarzyć się, że czas otwarcia migawki i wartość przysłony nie zostały trafnie dobrane ? możemy to skorygować poprzez użycie filmu o większej czułości. Film o wartości ISO wynoszącej 100 będzie potrzebował dwa razy więcej światła niż ten o wartości 200 ? a tak naprawdę jest to różnica jednego stopnia. Używając ISO 200 osiągniemy lepszą głębię ostrości, niż używając niższych parametrów.
Czułość i podział filmów
Zarówno czułość filmu jak i ich podział jest w fotografii istotną kwestią. Filmy zasadniczo dzieją się na kolorowe i czarno-białe, na negatywowe i pozytywowe. Filmy pozytywowe (do przezroczy) dają lepsze efekty, ale filmy negatywowe (filmy do odbitek) są mniej wrażliwe na błędy. Podczas robienia zdjęć filmem pozytywowym, nasza kontrola nad zdjęciem kończy się podczas naciśnięcia spustu.
Drugą ważną wartością jest czułość filmu. Filmy o czułości od 64 do 400 są łatwo dostępne, a te o większych wartościach, oscylujących przy granicy 1200 wzwyż, można kupić w dobrych sklepach fotograficznych. Jednostki ISO odnoszą się do poziomu światłoczułości ? przykładowo parametr 100 oznacza niską czułość, a parametr 800 wysoką. Wysokoczuły film nie wymaga dużej ilości światła podczas ekspozycji co oznacza, że lepiej toleruje różnice w naświetleniu. Wadą tych filmów jest powstawanie niepożądanych szumów i ziarnistości.
Kolorowe filmy
Filmy kolorowe można podzielić na dwa rodzaje ? te przeznaczone do światła dziennego i sztucznego. Film do światła dziennego sprawdzi się w każdym warunkach, choć w pomieszczeniach spowoduje dominantę czerwonej barwy. Film do światła sztucznego został opracowany dla profesjonalnych fotografów wykonujących zdjęcia w oświetleniu studyjnym. Wykorzystując filmy do sztucznego oświetlenia we wnętrzu z oświetleniem jarzeniowym, pojawi się na naszych zdjęciach zielona dominanta. Można zapobiec niepożądanemu efektowi poprzez nałożenie fioletowego filtru na obiektyw.
Wiemy już teraz, że jeśli zdarzy nam się źle ustawić parametry aparatu, może nas uratować odpowiednio dobrana wartość ISO. Najlepiej zawsze wybierać ją z rozwagą, ponieważ im większe ISO tym większe niebezpieczeństwo powstawania szumów na zdjęciach. To, czy wybierzemy film kolorowy czy czarno-biały, zależy wyłącznie od naszej konwencji ? warto sprawdzić różne filmy największych producentów, aby przekonać się, który odpowiada najbardziej naszym potrzebom.
Artykuł powstał przy współpracy z serwisem Fotogle, w którym możemy zamówić odbitki naszych zdjęć przez Internet.